medovinaPřed několika dny se v pražském studiu Chefparade uskutečnil novoroční Foodie market a networking. Samozřejmě (no, samozřejmě :)), že jsem nemohl chybět. Na akci se prezentovala svými jídly či nápoji zhruba desítka vystavovatelů a tento rozhovor s Jiřím Poučkem, provozovatelem eshopu Dobrá medovina a zakladatelem Muzea medoviny je prvním ze série rozhovorů, které v návaznosti na Foodie market a networking vznikl.

brand-468x60-1493717091.jpg

Zkuste se na úvod rozhovoru trochu představit. Jak jste se od své původní profese v IT dostal k prodeji medoviny a budování Muzea medoviny?

Před 10 lety se mě lidé ptali, jak jsem se od studia architektury dostal k IT :-) Vždycky jsem chtěl tvořit a něco měnit a zlepšovat. Bohužel v rámci IT, kterému jsem se naplno věnoval přes 10 let, mě začal  nevyhovovat ten neustálý virtuální a dost často rychle pomíjivý svět a cítil jsem, že potřebuji změnu. Vedle toho jsem v minulosti měl také různé sběratelské choutky, od pohlednic, přes hudební nosiče a pak nějak při oblíbeném víkendovém cestování po naší vlasti jsem začal ochutnávat různé druhy medoviny. Medovina mě totiž zaujala už v 18 letech a přestože jsem na ni kdysi doslova zanevřel, nějak si mě získala zpět, právě tím, že je tak rozmanitá, trochu tajemná a že to není tak „mainstreamová“ záležitost. Nejdřív jsem začal pořádat drobné ochutnávky medovin pro přátele, ale brzo se jimi přepili a tak jsem chtěl medoviny dostat víc do povědomí společnosti a měnit ho k lepšímu. Vznikla myšlenka založit Muzeum medoviny se snahou ukázat i na to, že většina medovin na trhu se bohužel té tradiční medovině už nepodobá. Před lety jste nenašli na internetu seznam výrobců medovin, protože se jedná o regionální malovýrobce. Všechny jsem musel najít a osobně navštívit. Je to docela dobrodružství. S každou medovinou tedy přichází i příběh, neboť si zakládám na tom, poznat se osobně s výrobcem a podívat se do výroby. Sám medovinu nevyrábím, to bych si pak neudržel nezávislost.

Jiří Pouček - Dobrá medovina

Jiří Pouček

Uživí vás medovina v tuto chvíli nebo se zatím jedná o přivýdělek k nějaké hlavní práci?

Medovina mě zatím neuživí. Jezdím po vybraných akcích, dodávám do několika podniků, publikuji články a připravuji eshop. Stále dokola se lidé ptali, kde mám stálé prodejní místo, kam mohou zajít na ochutnávku. Velké komplikace jsou nyní i s výdejem objednávek. Otevření vlastní prodejny se ukázalo jako jediné východisko. Ale nebude to právě jen obyčejná prodejna, protože nejsem jen obyčejný překupník s medovinou. Návštěvník bude moct jednak desítky druhů medovin ochutnat, a to každý den, ale také se seznámit s historií a výrobou medoviny.

medovina

Zkuste trochu víc představit Muzeum medoviny. Kde ho najdeme, jak probíhá příprava jeho otevření?

Jak jsem zmínil, jedna část, ta vstupní, nového podniku bude prodejnou s možností ochutnávek či pořádání menších firemních akcí. V zadní místnosti bude expozice s informačními panely a exponáty ze včelařství a výroby medoviny. Informace budou ve více jazycích, protože by se Muzeum medoviny mělo stát i cílem zahraničních turistů, kteří se budou chtít dozvědět něco o naší historii a tradici, co jinde nenajdou.

Prostory máme pronajaté od městské části Prahy 2 a nacházejí se v ulici Na Zderaze, pár kroků z Myslíkovy ulice. Oficiální otevření odhaduji na konec března. Určitě se fanoušci na facebooku či čtenáři newsletteru o otevření včas dozví.

Muzeum medoviny

Muzeum medoviny – vizualizace

Vím, že pořádáte sbírku, která má pomoci k rychlejšímu otevření muzea. Jaký je její stav?

Jelikož rekonstrukce a vybavení celých prostor, do kterých nebylo 2 desítky let nijak investováno, vyjde nakonec skoro na půl milionu, požádali jsme veřejnost o příspěvky. Pokud se tímto nebo jiným způsobem, nepodaří chybějící prostředky najít, budeme moct zatím zrealizovat jen prodejní část a dokončovat zbylé části postupně. Bohužel zatím máme vybraných jen 10% cílové částky a kampaň končí 23. února.

Pozn. Pokud chcete na Muzeum medoviny přispět, pak můžete na této adrese https://www.hithit.com/cs/project/1990/nove-prostory-pro-muzeum-medoviny

Muzeum medoviny prodejna

Muzeum medoviny – vizualizace prodejny

Jak se medovině daří v zemi piva a v poslední době i vína? Dá se říct, kdo je typickým zákazníkem vašeho obchodu?

Medovina je v konzumaci alkoholických nápojů zcela na okraji. Víno a pivo ji vytlačilo už někdy v 16. století a povědomí se zachovalo mezi samotnými včelaři, kteří si ji kvasili pro vlastní potřebu. V běžných prodejních řetězcích, ale i na mnoha akcích se dnes setkáte s medovinami doslazovanými cukrem, dolihovanými, ovoněnými různými aromaty apod., které cílí na klientelu, která vybírá podle ceny. Stejně jako mě kdysi, to pak spoustu lidí odradí znovu si medovinu dát. Radši si dají pivo, či víno, v zimě svařák nebo punč. Takže cílovou skupinou tradiční a kvalitní medoviny vyráběné z přírodních surovin jsou rozhodně lidé, kteří se zajímají o to, co jedí a pijí a nevybírají podle ceny a nepotřebují jít s davem. Například medoviny vyráběné za studena by se daly nazvat „zdravým alkoholickým nápojem“:)

Jakou zatím nejlepší reakci jste dostal po ochutnání medoviny? ;)

Že medoviny, které nabízím, nejsou jen dobré, ale že jsou nejlepší. S medovinou jsem objevil nový svět?:) Drtivou většinu lidí kvalitní a tradiční medovina osloví, byť je nenapadne si ji běžně doma dát.

medovina

Potkali jsme se na novoročním foodie marketu a networkingu, který v pražských Holešovicích organizoval Chefparare. Byla to vaše první podobná akce?

Jak jsem zmínil, účastnil jsem se již mnohých akcí za poslední 2 roky, od včelařských medobraní, přes historická tržiště až po gastronomické festivaly či veletrhy jako Země živitelka.

Který z vašich produktů jde nejvíc na odbyt?

Nejvíc na odbyt jdou tradiční medoviny založené opravdu na historických recepturách a opravdové delikatesy, zejména jednodruhové medoviny – medoviny kvašené z jednoho druhu medu, např. akátového. Minulý rok i díky horkému létu si získaly velkou oblibu sušší medoviny, takže je to jen mýtus, že medovina patří k zimě a má se pít ohřátá. Naopak v létě osvěží příjemně vychlazená méně alkoholická medovina.

medovina

Kam směřujete se značkou Dobrá medovina? Jak by se vše mělo ideálně vyvíjet, abyste byl spokojený?

Značku Dobrá medovina jsem vytvořil jako výběr těch opravdu nejlepších medovin, bude to užší a stabilnější nabídka, než kterou bude nabízet Muzeum medoviny. Cílem je vybudovat distribuční síť do podniků, eshop, ale i vlastní výběrovou kolekci medovin s vlastními etiketami.

Rád bych medovinu distribuoval i do zahraničí a naopak importoval kvalitní medoviny z celého světa, takže nejen ze Slovenska, ale i Polska, Německa a dalších evropských zemí. Medovina se hodně vyrábí i v USA nebo v Austrálii. Vlastně asi po celém světě. Tak věřím, že nebudu sám, kdo by je chtěl ochutnat.

V létě se chystám zpropagovat i míchané nápoje s medovinou, které jsme loni zkoušeli na několika akcích a měly také úspěch. Všechno se vyvíjí a je třeba stále zkoušet a objevovat nové věci a směry :)

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s vašimi přáteli!