OvoceOvoce a zelenina tvoří základní složky naší výživy. Je třeba si uvědomit, že podstatnou část těchto potravin bychom měli konzumovat v syrovém stavu – tím dodáme tělu vitamíny a minerální látky, které se vařením zničí nebo vyplaví. Kupujeme je zásadně zralé, což platí obzvlášť pro ovoce, jehož některé druhy, jako třeba ananas nebo třešně, po předčasné sklizni nedozrávají.

brand-468x60-1493717091.jpg

Ovoce
Ananas obsahuje velké množství cukru, což znamená rychlý přísun energie, který se však díky vláknině neprojeví negativně na hladině krevního cukru. Vitamin C podporuje spolu se zinkem imunitní systém. Ananas také prospívá trávení, a to hned z několika důvodů – zvyšuje tvorbu a vylučování trávících šťáv, pomáhá rozkládat bílkoviny v potravě na menší částečky, podporuje vylučování nadbytečné vody, což se projeví kladně na krevním tlaku. Vláknina zase podporuje činnost střev a zamezuje tak zácpě.

Avokádo obsahuje spoustu kvalitních tuků složených z nenasycených mastných kyselin, které chrání srdce a cévy. Nesmírně účinná je kyselina olejová, protože dokáže snížit hladinu „špatného“ cholesterolu (LDL) a naopak zvyšuje hladinu „hodného“ cholesterolu (HDL). Vitamín E chrání před volnými radikály, pomáhá při vysoušení pokožky a urychluje hojení zánětů. Obsahuje také dostatek vitamínů z řady B, které se podílejí na látkové výměně.
Banán povzbuzuje svým obsahem cukrů tělo k vylučování inzulinu. Inzulin dopravuje rozštěpené cukry k buňkám a také je odpovědný za tvorbu serotoninu, kterému děkujeme za to, že máme dobrou náladu, lépe snášíme bolest a jsme méně náchylní k depresím. Pro sportovce je banán takřka nezbytností, protože rychle vyrovnává vzniklé ztráty hořčíku a draslíku.
Borůvky obsahují velké množství betakarotenu, který pozitivně ovlivňuje zrak – snižuje přecitlivělost na světlo a šeroslepost.
Broskve a nektarinky povzbuzují chuť k jídlu, vyplavují vodu z těla a usnadňují tím práci srdci, krevnímu oběhu a ledvinám.
Citron obsahuje kyselinu citronovou a vitamin C, které jsou účinné při infekcích, chrání před škodlivinami a následky stresu.
Fíky jsou ideálním zdrojem energie mezi jídly. Zabraňují únavě a ochabnutí koncentrace a současně zlepšují náladu.
Grapefruit je skutečnou vitamínovou bombou: obsahuje celodenní dávku vitaminu C, dále vitamin A, celé spektrum B vitaminů, kyselinu listovou a pantotenovou. Krom toho obsahuje i spoustu minerálních látek.
Hroznové víno dodává tělu velké množství okamžité energie. Také podporuje krevní oběh, působí protizánětlivě a chrání tělo před volnými radikály.
Hrušky, pokud jsou dozrálé, jsou snadno stravitelné, podporují pohyb střev a zabraňují zácpě. Obsažené třísloviny prospívají podrážděnému žaludku a zánětům v oblasti žaludku a střev. Působí pozitivně na acidobazickou rovnováhu těla. Draslík, který obsahují, odvodňuje, čímž nejen posiluje ledviny, ale chrání také srdce. Hrušky prý mají pozitivní vliv i na hladinu kyseliny močové, proto se doporučují při dně, revmatismu a artritidě.
Jablko obsahuje vitamin C, čímž posiluje imunitní systém a působí jako antioxidant – zneškodňuje volné radikály. Spolu s bioaktivní látkou kvercetin (kterou jablko také obsahuje) zabraňuje vitamin C vzniku rakovinotvorných buněk a chrání tepny před kornatěním. Vysokým obsahem pektinu, vlákniny rozpustné ve vodě, jablka rozpohybují ochablá střeva a současně je zklidní (proto se nám může stát, že nám někdo doporučí jablka na zácpu a někdo jiný zase na průjem).
Jahody podporují náš imunitní systém svým obsahem vitaminu C a železa. Obsahují látky klidnící záněty a zabraňující vzniku rakovinotvorných látek.
Meruňky prospívají očím díky vysokému obsahu betakarotenu. Obzvláště v případě šerosleposti – betakaroten se totiž v těle mění na vitamin A, který potřebují nervové buňky odpovědné za vidění za šera a ve tmě. Meruňky prospívají také pleti a chrání ji před ultrafialovým zářením. Mají antioxidační účinek, chrání před infekcemi a dokonce dokážou zpomalit růst rakovinných buněk v počátečním stádiu. Draslík obsažený v meruňkách mírně odvodňuje a tím prospívá srdci a krevnímu oběhu a ideálně podporuje diety.
Ostružiny mají vysoký obsah železa, proto jsou vhodné pro lidi trpící chudokrevností. Obsahují také hodně draslíku, který má odvodňující účinky a pomáhají tedy lidem s vysokým krevním tlakem. Nezanedbatelný je také obsah vápníku. Kyselina ellagová pak může vázat karcinogenní látky ve střevě a zneškodnit pronikající bakterie a viry.
Pomeranče posilují imunitní systém a pomáhají tělu odstranit škodlivé látky.
Rybíz, obzvláště černý, je ideálním zdrojem vitaminu C zejména k prevenci a léčbě chřipkových infekcí a nachlazení.
Švestky mají vysoký obsah vlákniny a působí tak proti zácpě. Obsahují velké množství minerálních látek a stopových prvků.
Třešně zbavují tělo vody, čímž ulehčují práci srdci, krevnímu oběhu, játrům a ledvinám.

Zelenina
Artyčoky povzbuzují trávení a zabraňují usazování cholesterolu na stěnách cév.
Brambory jsou díky škrobu velice syté, ale protože neobsahují takřka žádný tuk, nejdou na tloušťku. Díky vitaminu C posilují imunitní systém, pomáhají tělu zbavit se škodlivin.
Brokolice chrání naše tělo před infekcemi, rakovinou, osteoporózou, srdečně cévními nemocemi, střevními potížemi, psychickými depresemi a následky stresu.
Celer obsahuje draslík, který má pročišťující účinek na ledviny a močový měchýř a podporuje vyplavení škodlivých látek z těla. Snižuje riziko zánětu a také rakoviny.
Cibule se označuje jako „přírodní antibiotikum“. Bojuje proti zánětům a napomáhá vyplavování bakterií. Zabraňuje zvápenatění céva usnadňuje nám dýchání.
Čekanka povzbuzuje trávení a navíc stimuluje játra, aby vytvářela více žluči – doporučuje se tedy při potížích se žlučníkem. Minerální látky a vitaminy posilují imunitní systém, krvetvorbu a chrání buňky.
Červená řepa chrání před chudokrevností, brzdí nádorové bujení.
Dýně chrání naše srdce, cévy, ledviny a imunitní systém.
Chřest očišťuje tělo, má močopudný účinek – je lékem pro srdce a ledviny. Podporuje krvetvorbu, posiluje látkovou výměnu a posiluje nervy.
Kapusta obsahuje takřka vše, co tělo potřebuje k životu a proto představuje přírodní ochranu pro celé tělo. Je vynikajícím zdrojem bílkovin, vápníku i mnoha vitaminů.
Křen povzbuzuje celkovou látkovou výměnu. Podporuje prokrvení, hubí bakterie a chrání před rakovinou.
Lilek má nízkou kalorickou hodnotu, doporučuje se tedy při dietách. Velice pozitivně ovlivňuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.
Mrkev obsahuje betakarotén, který pomáhá tělu při tvorbě pokožky a sliznic a chrání jí před škodlivým UV zářením. Společně s vitaminy B a C a zinkem posiluje imunitu.
Okurka obsahuje jen málo kalorií. Podporuje látkovou výměnu při odstraňování škodlivin z těla. Má odvodňující účinek a tudíž prospívá srdci, cévám i ledvinám.
Paprika obsahuje vitaminy A, C a E a posilují tak imunitní systém. Chrání také před onemocněními srdce a rakovinou.
Pórek působí jako vnitřní omlazující kůra. Čistí a dezinfikuje tělo a současně ho zásobuje vitaminem C. Diabetikům pomůže snížit hladinu krevního cukru.
Rajčata chrání díky vysokému obsahu betakarotenu buňky před volnými radikály. Posiluje obranyschopnost i psychiku.
Špenát se významně podílí na hospodaření organismu s minerálními látkami. Velká dávka vitaminů pomáhá tělu bojovat proti volným radikálům.
Zelí
prospívá srdci a cíleně chrání před civilizačními chorobami, jako vysokým krevním tlakem a rakovinou. Pomáhá zvyšovat obranyschopnost.

Autorka: Jana Němcová

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s vašimi přáteli!