Plesnivý chlebaJá vám nějak nevím, kam ten svět spěje. Člověk by řekl, že obchodníkovi záleží na tom, aby u něj nakupovali spokojení zákazníci a aby jim dodával kvalitní zboží. Aspoň tak byly minimálně ještě naše babičky vychovávané. Ale zdá se, že toto už dávno není pravidlem a jediným cílem obchodníků je prodat. Cokoli. I kdyby to měla být rozemletá překližka. Však co, lidi to sežerou, ne?

Právě u prodeje jídla mi přijde, že by především mělo jít o kvalitu prodávaných výrobků. Nejde přece jenom o chuť, ale také o zdraví. Ano, doslova o zdraví – viz odkazy dole. A to si obchodníci zřejmě s klidem berou na svědomí, když prodávají prošlé potraviny, špatně skladované nebo vyrobené z kdoví čeho. Ano, výrobci mají povinnost uvádět složení na etiketách, ale jednak se je spousta lidí ještě nenaučila číst (a upřímně – to je jejich chyba. Na druhou stranu, zákazník by měl mít důvěru v obchodníka, že mu prodává zdravotně nezávadné jídlo) a jednak stejně většina lidí nerozumí Éčkům, kterými se „maskují“ mnohdy pěkné sajrajty.

Za poslední dny se přišlo na nějakou nepravost snad v každém řetězci, co prodává potraviny (opět viz seznam odkazů na konci tohoto článku).

Na jedné straně chápu tlak zákazníků na cenu – každý chceme kupovat levněji. A to se pak promítá do tlaku řetězců na dodavatele – taky chtějí snížit nákupní cenu výrobků, co jdou u nich na pult. Přidejte k tomu i ochotu zkusit znovu prodat zboží, co je již prošlé. Tento tlak ale není motivován až tak zákazníky, jako spíš tlakem namastit si svoji kapsu. A že se někdo z prodávaného výrobku můžete po…. nebo i něco horšího? Prosím vás, lidí je dost a stále musí nakupovat.

Lámu si hlavu, jak obchodníky donutit se aspoň trochu vrátit k tomu, aby pro ně stavovská čest něco znamenala. Milionové pokuty, které rozdává Česká obchodní inspekce nebo jiné státní kontrolní organizace se tak nějak míjí účinkem. Nebo se pletu?

Co to zkusit jinak? Ptal jsem se na facebookových stránkách Nové kuchyně, jaký způsob trestů by fanoušci navrhovali.

Návrhy se překvapivě netýkají ekonomických trestů, ale jdou do osobní roviny. Tak třeba Monika navrhuje zavést tuhý středověk a topit nepoctivé obchodníky v koši v řece před zraky veřejnosti. Administrátor stránek Rýchle efektívne chudnutie by je nechal napospas koncovým spotřebitelům a věří, že by si našli nějaký zajímavý trest, který by na nepoctivém obchodníkovi realizovali :)

Já mám také návrh a věřím, že ten by obchodníky taky bolel. Pokud by se v prodejně zjistilo podvádění s výrobky, prodej zkažených či závadných potravin, tak:
1) majitel dostane pokutu tak, jako tomu je nyní
2) musel by ke vstupu do prodejny umístit ceduli s velkým nápisem „Jak jsme se snažili okrást zákazníka“, kde by byl přesný popis jeho prohřešku. Na této ceduli by bylo nutné uvést tři nejbližší prodejny s nápisem „Doporučujeme vám navštívit tyto prodejny“
3) veškerý personál prodejny by po určitou dobu musel nosit oděv, kde by bylo napsáno „Pozor, u nás si můžete koupit vadné potraviny!“
4) v místním tisku by musel uveřejnit celostránkovou omluvu na své náklady. Opět s popisem prohřešku a odkazem na tři nejbližší prodejny.

Nebo to vše vidím nějak špatně a jde o rafinovaný způsob, jak donutit lidi k návratu k prvovýrobě?

Jaký na to máte názor vy?

Vybrané zdroje:
Ahold přelepoval trvanlivost, Penny dával visačku Česká kvalita na cizí produkty
Kaufland prodlužoval trvanlivost sýrů, inspekce mu na to přišla
V podvodech s prošlými potravinami jedou i další řetězce
„Pravou českou zabijačku“ s výrobky z Německa odhalila inspekce
Polské potraviny obsahují sůl určenou na posyp silnic
Inspekce našla u Prahy ohořelý plesnivý sklad plný prošlých potravin