Nová kuchyně

Váš portál do světa gastronomie

Nová kuchyně header image 2

Potraviny pro zdraví, díl 3. – živočišné výrobky

28.11.2008 · Žádný komentář · Kuchyně

MasoŽivočišné zdroje potravy nepatří právě na přední místa zdraví prospěšných živin. Díky vysokému obsahu tuků či cholesterolu se ocitají na seznamu „zakázaných“ potravin u mnoha diet. Přesto se i v této skupině najde spoustu hodnotných a zdraví prospěšných produktů. Pouze jim je věnován následující článek.

Maso
Hovězí maso není jen špičkovým zdrojem bílkovin, obsahuje i spoustu zinku, což je ideální pro krvetvorbu a imunitní systém. Zinek navíc jako antioxidant společně s vitamínem E chrání tělo před volnými radikály. Účinek železa a zinku optimálně doplňují vitaminy řady B, které stimulují látkovou výměnu a krvetvorbu a zajišťují dokonalou funkci nervů.

Jehněčí maso je nesmírně hodnotnou potravinou. Je bohaté na vitamín A a řadu vitaminů ze skupiny B – vysoký obsah vitaminu B12 napomáhá k tvorbě červených krvinek. Kombinace zinku, železa a vitaminu A zvyšuje odolnost proti infekcím. Bílkoviny, které jsou taktéž hojně zastoupeny, jsou důležitým zdrojem energie a jsou nezbytné pro tvorbu svalových buněk, enzymů, hormonů, imunoglobulinu a neurotransmiterů (látek sloužících k přenosu informací v mozku).
Kuřecí masoKuře nám poskytne dostatek bílkovin a málo tuku – kdo chce hubnout, ten se nejspíš bez libového kuřecího masa neobejde. Je lehce stravitelné a neleží dlouho v žaludku. Prospívá zvlášť ženám, protože díky obsahu železa a vitamínu B12 brání vzniku chudokrevnosti. Pro všechny ženy užívající antikoncepci je významný i obsah vitaminu B6, protože mají zvýšenou potřebu tohoto vitaminu. Zinek je důležitý pro imunitní systém lidí sužovaných věčným stresem.

Ryby
Candát patří díky relativně nízkému obsahu tuku k nízkokalorickým rybám, je tedy vhodný při redukční dietě. Je zdrojem kvalitních bílkovin, podílí se na krvetvorbě a přispívá k prevenci proti zubnímu kazu.Vitamin E spolu se zinkem zmírňuje zánětlivá onemocnění a zabraňuje vzniku arteriosklerózy.
Maso z lososaLosos je lehce stravitelný a dokáže vyrovnat nedostatek různých látek v těle. Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin udržuje v rovnováze hladinu cholesterolu a tuků v krvi, čímž snižuje riziko zvápenatění cév, a tak se konzumací lososího masa dá cíleně předcházet vysokému krevnímu tlaku, mrtvici a srdečnímu infarktu.
Makrela dodává tělu důležité bílkoviny, z nichž naše tělo vytváří vlastní stavební materiál. Tuk makrel se skládá z velké části z omega-3 mastných kyselin, konkrétně EPA a DHA, které lidské tělo potřebuje k vytvoření látek podobných hormonům – ty pak regulují buněčný růst a regeneraci buněk. Tyto látky mají kladný vliv i na srdečně cévní systém.
Mořští korýši, jako kraby, krevety, humři a raci, dodávají tělu kvalitní živočišnou bílkovinu. Navíc obsahují málo tuku, který z větší části tvoří zdravé omega-3 mastné kyseliny prospívající srdečně cévnímu systému. Konzumací mořských živočichů lze předcházet i chudokrevnosti – železo, měď a velké množství vitaminu B 12 napomáhají tvorbě červených krvinek. Velké množství jódu prospívá především srdci a štítné žláze.
Platýs obecný se doporučuje hlavně starším lidem: vitamin D podporuje společně s vápníkem stavbu kostí a zabraňuje osteoporóze. Draslík, železo, vitamíny B6 a B12 mohou pomáhat při kolísáních nálady a únavě. Jód působí podobně: je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy, které ovlivňují aktivitu tělesných buněk. Navíc váže volné radikály a omega-3 mastné kyseliny obsažené v jódu udrží v dobré kondici šedé mozkové buňky.
Pstruh nás zásobuje kvalitními bílkovinami, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Vitamin D posiluje kosti a spolu se zinkem a vitaminem E imunitní systém a vitaminy řady B udržují dobrou fyzickou a psychickou kondici. Vitamin B 12 chrání ve spojení se železem a mědí před chudokrevností.
Sleď je velice hodnotný díky velkému množství omega-3 mastných kyselin. Ty jsou optimální pro mnoho tělesných funkcí, chrání srdce a mohou dokonce zlepšit již existující funkční poruchy, např. vysoký krevní tlak nebo zvýšené hodnoty tuku v krvi. Již jedna porce sledě týdně prý dokáže snížit riziko infarktu o 50%.

Mléčné výrobky
Mléko a jogurt obsahují mléčnou bílkovinu (kasein), který se dá bez problémů přeměnit na bílkoviny, které jsou tělu vlastní.Mléčný cukr (laktóza) podporuje střevní flóru a pomáhá tělu využívat vápník. Vápní v mléce a jogurtu především zpevňuje kosti. Vitaminy řady B podporují látkovou výměnu a krvetvorbu. Bakterie kyseliny mléčné aktivně posilují trávicí i imunitní systém a mohou zabránit vzniku rakoviny střev.
Podmáslí a kefír ozdravují střevní flóru, a tím posilují náš imunitní systém. Navíc přispívají k zásobování organismu vápníkem, který se stará o pevnost kostí a snižuje tak riziko osteoporózy. Kvalitní živočišná bílkovina slouží k tvorbě tělesné hmoty, kterou však umožňuje až obsažený vitamin B2.
SýrSýr a tvaroh obsahují bílkoviny s vysokou biologickou hodnotou. Především sýrové bílkoviny jsou lehce stravitelné a organismus je dobře snáší. Vápník zpevňuje a stabilizuje kosti a zuby, navíc se podílí i na řízení důležitých funkcí v nervovém systému a ve svalstvu a na krvetvorbě. Oba produkty navíc obsahují vitamin A, důležitý pro růst, imunitní systém a zrak, vitamin E přispívající k větší výkonnosti a vitaminy řady B, které jsou v těle důležité přeseděvším k různým procesům látkové výměny.

Vejce
Vejce mají velkou biologickou hodnotu – tělu dodávají kvalitní bílkovinu, která má optimální složení a lidské tělo ji dokáže využít. Pro vegetariány jsou vejce kvalitním zdrojem vitaminu B12, který je důležitý pro krvetvorbu, látkovou výměnu bílkovin a nervový systém. Vejce však patří k potravinám s vysokým obsahem cholesterolu, proto dietologové doporučují nejíst více než tři vejce týdně, a to včetně „skrytých“ vajec v těstovinách, koláčích a dezertech. Pokud se současně s vejci dodává v potravě vláknina, tělo dokáže hladinu cholesterolu dobře regulovat, protože vláknina cholesterol dokáže vázat.

Tagy: ·······


pošli na vybrali.sme.sk Jaggni to!

   



Chcete ukázat vaše zboží nebo vaši službu návštěvníkům Nové kuchyně? Prohlédněte si nabídku reklamních možností!

Dosud Žádné komentáře

Zatím tu není žádný komentář. Nastartujte diskuzi vyplněním formuláře!

Komentovat

TOPlist